Hoofdpijn

Er zijn verschillende vormen van hoofdpijn. De meest voorkomende vormen van hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn, migraine, cervicogene hoofdpijn en medicatie-afhankelijke hoofdpijn.

Spanningshoofdpijn

Ongeveer 60% van de bevolking heeft minstens één keer in zijn leven last van hoofdpijn, bij 48% gaat dit om spanningshoofdpijn.

Over de achterliggende oorzaak van spanningshoofdpijn is niet veel bekend. Vaak wordt gedacht dat stress of spierspanning de oorzaak is.
Vaak zijn er meerdere factor van invloed, zoals bijvoorbeeld een verkeerde houding of vermoeidheid/te weinig slaap.

De intensiteit van spanningshoofdpijn is mild tot matig, de hoofdpijn is continu aanwezig en het kan voelen als een strakke band die om het hoofd heen zit.
De pijn bevindt zich aan beide zijden van het hoofd is dus niet slechts aan één zijde aanwezig. De hoofdpijn kan doortrekken tot in het voorhoofd en er kan gevoeligheid voor licht en geluid optreden zoals dat ook bij migraine het geval is.

Wanneer duidelijk is dat het om spanningshoofdpijn gaat, is het belangrijk om te achterhalen wat mogelijk de hoofdpijn uitlokt zodat deze factoren vermeden of bestreden kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan minder koffie drinken of het verbeteren van uw (werk)houding.

Wanneer de klachten voornamelijk uit de nek en de spieren eromheen komen, kan fysiotherapie uitkomst bieden. Uw Fysiotherapeut kan door middel van het geven van houdingsinstructies, spierkracht versterkende oefeningen en mobiliserende technieken voor de nek de klachten helpen te verminderen.

Migraine

Migraine is hoofdpijn die in aanvallen komt en hevige of bonzende pijn veroorzaakt. De hoofdpijn komt plotseling op en zit meestal aan één kant van het hoofd.
De exacte oorzaak van migraine is onbekend.

De aanvallen van migraine kunnen 4 tot 72 uur duren waarbij er een kloppende of bonzende pijn wordt ervaren, vaak matig tot hevig. Dit kan gepaard gaan met misselijkheid of overgeven en licht en/of geluid wordt vaak vermeden. Inspanning verergert de klachten.

Er kan sprake zijn van migraine met een aura. Een aura betekent dat de patiënt neurologische verschijnselen ervaart zoals het zien van lichtflitsen, stippen of vlekken.
Er kan ook sprake zijn van gezichtsverlies, tintelingen, krachtsverlies of spraakstoornissen. De auraverschijnselen duren niet langer dan een uur en gaan vooraf aan de hoofdpijn. Migraine zonder hoofdpijn komt het meest voor.

Meestal wordt er behandeld met medicatie. Pijnstillers kunnen de aanvallen minder heftig maken.
Fysiotherapie kan helpen indien er ook sprake is van nekpijn of stijfheid van nek en schouders. Uw fysiotherapeut kan verlichting geven door middel van massage of mobilisaties van uw nek, houdingsinstructies en oefeningen.

Cervicogene hoofdpijn

Cervicogene hoofdpijn is een hoofdpijn die minder vaak voorkomt. De klachten komen vanuit de nek. Er is geen duidelijk oorzaak voor hoofdpijn vanuit de nek. Men vermoedt dat de nervus trigeminus overprikkeld raakt.
De nervus trigeminus is een hoofdzenuw die een groot deel van het gezicht verzorgt. Wanneer er ter hoogte van de nek een probleem ontstaat met de nervus trigeminus, kan dit pijn geven in het gebied dat door de zenuw verzorgd wordt.

De hoofdpijn is continu aanwezig, en er is daarnaast sprake van pijn in de nek of arm aan dezelfde zijde als de hoofdpijn zich bevindt.
De bewegingen van de nek kunnen beperkt zijn.

Door middel van manuele therapie kan de mobiliteit van de nek verbeterd worden en eventuele gewrichtsblokkades worden opgeheven. Daarnaast zijn houdingsinstructies en een oefenprogramma met spierversterkende oefeningen ook van groot belang. Bij hoofdpijn vanuit de nek bieden oefeningen vaak een uitkomst.

Hoofdpijn door medicijnen

Bij hevige hoofdpijn ligt het voor de hand gebruik te maken van pijnstillers. Wanneer er iemand minstens 15 dagen per maand hoofdpijn heeft en hiervoor frequent medicijnen inneemt, dan kan er sprake zijn van medicijnafhankelijke hoofdpijn.
U loopt dan het risico dat de hoofdpijn in stand wordt gehouden door de medicijnen. Hier komt u en een vicieuze cirkel terecht, met (bijna) dagelijks optredende hoofdpijn.

Klachten en symptomen:

De hoofdpijn is continu/chronisch aanwezig. De pijn kan bijna dagelijks aanwezig zijn en duurt de hele dag.

Het medicijngebruik dient teruggedrongen te worden, uw huisarts kan hierbij helpen.

Wist u dat?

Lees onze blog: 60% heeft minstens één keer in zijn leven last van hoofdpijn