Enkelklachten

Hieronder staan de meest voorkomende voet en enkelklachten beschreven, de verschijnselen en de mogelijke behandelmethodes van de voet- en enkelklachten.

Enkelbandletsel

Klachten van de enkelbanden ontstaan meestal nadat iemand zich verstapt of de enkel verzwikt. De enkelbanden zijn stugge, stevige bandstructuren die zich aan de binnen- en buitenkant van de enkel bevinden. Ze verbinden het onderbeen met de voet en zorgen ervoor dat extreme bewegingen in het enkelgewricht opgevangen worden.

Wanneer we ons verstappen of de enkel verzwikken, komen de enkelbanden maximaal op rek. Ze voorkomen zo in de meeste gevallen dat de enkel helemaal dubbel klapt. Wanneer de krachten groter zijn dan de enkelbanden kunnen verdragen, kunnen ze geheel of gedeeltelijk afscheuren.

De klachten ontstaan meestal op een duidelijk aanwijsbaar moment waarop men zich verstapt of de enkel verzwikt. Dit gaat gepaard met pijn aan de buitenkant van de enkel/voet, zwelling in de eerste dagen na het letsel en in sommige gevallen is er een bloeduitstorting aanwezig. Alle bewegingen van de enkel kunnen pijnlijk zijn, maar met name het naar binnen draaien van de voet. Ook kan er een gevoel van instabiliteit van de enkel zijn.

De behandeling hangt af van de ernst van het letsel. U dient er rekening mee te houden dat volledig herstel van overrekte of gescheurde enkelbanden minimaal 6 weken duurt en soms ruim 3 maanden in beslag kan nemen. Onze fysiotherapeuten kunnen dit onderzoeken en beoordelen. Vaak is het verstandig om de eerste dagen na het letsel op krukken te lopen en de enkelbanden te ontlasten, evt een elastische zwachtel of bandage te dragen en het been geregeld hoog te leggen. Als de zwelling voor een deel verdwenen is, kan de enkel ingetaped worden.

De therapie bestaat uit oefeningen voor de enkel die dienen om de beweeglijkheid, kracht en stabiliteit te verbeteren. De belasting wordt geleidelijk opgebouwd tot het niveau waarop de patiënt wil kunnen functioneren (activiteiten of sport).

Achillespeesklachten

De achillespees bevindt zich aan de achterzijde van de voet en de enkel, en verbindt de kuitspier met het hielbeen. Bij een achillespees tendinopathie kan de pees in kwaliteit en structuur verminderd zijn, of de pees kan ontstoken zijn.
De klachten ontstaan over het algemeen geleidelijk nadat de pees gedurende lagere tijd belast is. Dit hoeft geen zware belasting te zijn. Factoren die mogelijk bijdragen aan het ontstaan van de klachten zijn: verhoging van de trainingsintensiteit, wijziging van schoenen, het naar binnen zakken van de voet, zwakte van de kuitspier of een verkorte kuitspier.

De klachten spelen in het beginstadium met name na het sporten op. Later kunnen de klachten ook tijdens het sporten of zelfs continu aanwezig zijn. De achillespees is pijnlijk en kan verdikt zijn. Direct druk op de pees of de aanhechting op het hielbeen is pijnlijk. Staan of lopen of de tenen, springen of hinkelen kan de pijn verergeren.

Door middel van een echo kunnen we bij van Panhuis Fysiotherapeuten de kwaliteit en structuur van de achillespees beoordelen om zo tot een juiste diagnose te komen met een aansluitende behandeling.

Achillespees klachten worden bij ons effectief behandeld middels shockwavetherapie en oefentherapie. U krijgt een oefenschema met excentrische oefeningen en rekoefeningen voor de achillespees. Daarnaast is het belangrijk om u belasting tijdelijk aan te passen of te verminderen zodat de pees goed kan herstellen.

Hielspoor (Fasciitis plantaris)

Onder de voetzool bevindt zich een peesplaat dat we de fascia plantaris noemen. Het loopt van de onderzijde van het hielbeen naar het onderste gedeelte van de tenen. De peesplaat is bijzonder sterk en biedt ondersteuning aan de gehele voet. Tijdens het lopen of wanneer men op de tenen gaat staan wordt de peesplaat met flinke kracht op rek gebracht.

De peesplaat kan gaan ontsteken, maar de kwaliteit en de structuur kunnen ook op basis van degeneratie achteruit gaan waardoor het weefsel kwetsbaarder wordt. Dit kan beide tot zeer irritante pijn aan de onderzijde van de voet leiden tijdens het lopen.

Hielspoor:

Een hielspoor is een doornvormige verkalking ter hoogte van de peesplaat op het hielbeen. Een hielspoor ontstaat vermoedelijk door langdurige compressie op een klein oppervlak van het hielbeen. Het is een geleidelijk proces dat naarmate we ouder worden meer kans heeft zich verder te ontwikkelen. De overmatige botvorming kan omliggende structuren zoals de peesplaat gaan irriteren.

De patiënt ervaart pijn aan de onderzijde van de voet ter hoogte van de aanhechting van de peesplaat op het hielbeen. Dit wordt met name tijdens het lopen en staan ervaren. Druk op de aanhechting van de peesplaat is pijnlijk. Ook kan er sprake zij van startpijn, met name ’s ochtends of na een langere tijd te hebben gezeten.

Door middel van een echoapparaat kunnen wij beoordelen of het om een peesplaatontsteking of een hielspoor gaat. Voor beide gevallen is het belangrijk de voet te ondersteunen om overrekking te vermijden. Een goede stabiele schoen met al dan niet een corrigerende inlegzool is een vereiste. ESWT Shockwave therapie kan bij beide aandoeningen worden ingezet. In de meeste gevallen zullen de pijnklachten door deze therapie snel verminderen.