Enkelklachten

Hieronder staan de meest voorkomende voet en enkelklachten beschreven, de verschijnselen en de mogelijke behandelmethodes van de voet- en enkelklachten.

Enkelbandletsel

Klachten van de enkelbanden ontstaan meestal nadat iemand zich verstapt of de enkel verzwikt. De enkelbanden zijn stugge, stevige bandstructuren die zich aan de binnen- en buitenkant van de enkel bevinden. Ze verbinden het onderbeen met de voet en zorgen ervoor dat extreme bewegingen in het enkelgewricht opgevangen worden.

Wanneer we ons verstappen of de enkel verzwikken, komen de enkelbanden maximaal op rek. Ze voorkomen zo in de meeste gevallen dat de enkel helemaal dubbel klapt. Wanneer de krachten groter zijn dan de enkelbanden kunnen verdragen, kunnen ze geheel of gedeeltelijk afscheuren.

De klachten ontstaan meestal op een duidelijk aanwijsbaar moment waarop men zich verstapt of de enkel verzwikt. Dit gaat gepaard met pijn aan de buitenkant van de enkel/voet, zwelling in de eerste dagen na het letsel en in sommige gevallen is er een bloeduitstorting aanwezig. Alle bewegingen van de enkel kunnen pijnlijk zijn, maar met name het naar binnen draaien van de voet. Ook kan er een gevoel van instabiliteit van de enkel zijn.

De behandeling hangt af van de ernst van het letsel. U dient er rekening mee te houden dat volledig herstel van overrekte of gescheurde enkelbanden minimaal 6 weken duurt en soms ruim 3 maanden in beslag kan nemen. Onze fysiotherapeuten kunnen dit onderzoeken en beoordelen. Vaak is het verstandig om de eerste dagen na het letsel op krukken te lopen en de enkelbanden te ontlasten, evt een elastische zwachtel of bandage te dragen en het been geregeld hoog te leggen. Als de zwelling voor een deel verdwenen is, kan de enkel ingetaped worden.

De therapie bestaat uit oefeningen voor de enkel die dienen om de beweeglijkheid, kracht en stabiliteit te verbeteren. De belasting wordt geleidelijk opgebouwd tot het niveau waarop de patiënt wil kunnen functioneren (activiteiten of sport).

Achillespeesklachten

De achillespees bevindt zich aan de achterzijde van de voet en de enkel, en verbindt de kuitspier met het hielbeen. Het is de sterkste pees van het lichaam maar is ook kwetsbaar. Vooral bij sporters is er kans op een blessure van de achillespees. Er kan een peesontsteking (tendinitis) ontstaan of de pees kan door overbelasting in kwaliteit en structuur verminderen. Dit noemen we een tendinopathie.
De klachten ontstaan over het algemeen geleidelijk nadat de pees gedurende langere tijd belast wordt. Dit hoeft geen zware belasting te zijn. Factoren die mogelijk bijdragen aan het ontstaan van de klachten zijn: verhoging van de trainingsintensiteit, wijziging van schoenen, het naar binnen zakken van de voet, zwakte van de kuitspier of een verkorte kuitspier. In sommige gevallen kan de achillespees volledig of gedeeltelijk scheuren.

De klachten spelen in het beginstadium met name op na het sporten. Dit uit zich in pijn en stijfheid, met name ’s ochtends. Indien deze klachten genegeerd worden kan de pijn erger worden en ook tijdens het sporten aanwezig zijn. De pijn concentreert zich meestal enkele centimeters boven de hiel en hier kan een verdikking voelbaar zijn. Direct druk op de pees of de aanhechting op het hielbeen is pijnlijk. Staan of lopen of de tenen, springen of hinkelen kan de pijn verergeren. In ernstige gevallen is de pijn continue aanwezig, en verdwijnt deze ook in rust niet meer.

In het geval van een achillespees scheuring treedt er direct een hevige pijn in de achillespees op en is lopen direct onmogelijk. Ook kan de plek van de ruptuur met het oog waargenomen worden.

Onderzoek, behandeling en herstel:

Door middel van het maken van een echo kunnen we bij van Panhuis Fysiotherapeuten de kwaliteit en structuur van de achillespees beoordelen om zo tot een juiste diagnose te komen. Echografie biedt de mogelijkheid om het weefsel zeer nauwkeurig te beoordelen. Wanneer er een snelle en duidelijke diagnose gesteld wordt, kan er een adequaat behandelplan gemaakt worden.

Behandelmogelijkheden voor achillespeesklachten op basis van een tendinopathie (door overbelasting) zijn o.a. Shockwave Therapie of echogeleide EPTE Therapie (percutane elektrolyse). Dit zijn beide innovatieve en effectieve therapievormen waarmee we binnen onze praktijk al goede resultaten behaald hebben. Aan de hand van uw klachtenbeeld, duur van de klacht en de echografiebeelden wordt bepaald welke therapievorm voor u het meest geschikt is.
Daarnaast is het van groot belang dat de belastbaarheid van de achillespees wordt geoptimaliseerd.
Dit kan door het uitvoeren van oefeningen. U krijgt  afhankelijk van het gewenste belastingsniveau een oefenschema met (excentrische) oefeningen en rekoefeningen voor de achillespees. Indien u weer pijnvrij uw wekelijkse rondje wilt kunnen hardlopen of weer een volledig wedstrijd kunnen voetballen kan er een sportspecifiek oefentraject van een aantal weken gevolgd worden. Een zeer effectieve trainingsmethode hiervoor is vliegwieltraining.

Hielpijn (Fascia plantaris)

Onder de voetzool bevindt zich een peesplaat die we de fascia plantaris noemen. Het loopt van de onderzijde van het hielbeen naar het onderste gedeelte van de tenen. De peesplaat is bijzonder sterk en biedt ondersteuning aan de gehele voet. Tijdens het lopen of wanneer men op de tenen gaat staan wordt de peesplaat met flinke kracht op rek gebracht.

De peesplaat kan gaan ontsteken, dit wordt een fasciitis plantaris genoemd. Deze klachten kunnen heel plotseling ontstaan na bijvoorbeeld een lange wandeling, na het hardlopen of een harde landing op de voeten.
De kwaliteit en de structuur kunnen ook op basis van degeneratie achteruit gaan waardoor het weefsel kwetsbaarder wordt. Dit noemen we een plantaire fasciopathie. Deze klachten ontstaan geleidelijk en kan tot een zeer irritatie pijn aan de onderzijde van de hiel leiden tijdens of na het lopen. Factoren die mogelijk bijdragen aan het ontstaan van deze klachten zijn: versleten (sport-/wandel)schoen, doorgezakte voet, overgewicht of langdurig moeten staan.

Hielspoor: Een hielspoor is een doornvormige verkalking ter hoogte van de peesplaat op het hielbeen. Een hielspoor ontstaat vermoedelijk door langdurige compressie op een klein oppervlak van het hielbeen. Het is een geleidelijk proces dat naarmate we ouder worden meer kans heeft zich verder te ontwikkelen. De overmatige botvorming kan omliggende structuren zoals de peesplaat gaan irriteren.

De patiënt ervaart de pijn aan de onderzijde van de voet ter hoogte van de aanhechting van de peesplaat op het hielbeen. Dit wordt met name tijdens of na het lopen en staan ervaren. Druk op de aanhechting van de peesplaat is zeer pijnlijk. Ook is er vaak sprake van startpijn en stijfheid, met name ’s ochtends of na een langere tijd te hebben gezeten.

Onderzoek, behandeling en herstel:

Door middel van het maken van een echo kunnen we bij van Panhuis Fysiotherapeuten de kwaliteit en structuur van de peesplaat beoordelen en kunnen we zien of het om een fasciopathie gaat of dat er een hielspoor zichtbaar is. Echografie biedt de mogelijkheid om het weefsel zeer nauwkeurig te beoordelen. Wanneer er een snelle en duidelijke diagnose gesteld wordt, kan er een adequaat behandelplan gemaakt worden.

Voor beide gevallen is het belangrijk de voet te ondersteunen om overrekking te vermijden. Een goede stabiele schoen met al dan niet een corrigerende inlegzool is een vereiste. Behandelmogelijkheden voor hielklachten zijn o.a. Shockwave Therapie of echogeleide EPTE Therapie (percutane elektrolyse). Dit zijn beide innovatieve en effectieve therapievormen waarmee we binnen onze praktijk al goede resultaten behaald hebben. Aan de hand van uw klachtenbeeld, duur van de klacht en de echografiebeelden wordt bepaald welke therapievorm voor u het meest geschikt is.