Heupklachten

Heupklachten kunnen je op allerlei manieren beperken, soms alleen tijdens het sporten maar ook bij bijvoorbeeld het opstaan uit bed. Soms is het bijna niet mogelijk om op het been te staan door pijnklachten. Het kan stijf aanvoelen, stekende pijn geven of  ‘alleen’ wat zeuren. Vaak kunnen we veel van de heupklachten samen met je oplossen. Als we dit niet samen kunnen, en er verder onderzoek nodig is, sturen we je in overleg door om verder onderzocht te worden. Heb je heupklachten? Bij ons kun je vaak snel terecht om een intake in te plannen en de behandeling te starten.

Van Panhuis Fysiotherapie Aalten - Maak gerust een afspraak

Soorten heupklachten

De heup is ingewikkeld, klachten kunnen dan ook veel verschillende oorzaken hebben. Het kan komen door bijvoorbeeld spieren, denk aan je liezen of bijvoorbeeld de heupstrekkers, welke je zomaar tijdens het trappen van een bal kunt verrekken. Klachten rondom de heup kunnen ook komen door overbelasting, ‘verkeerd’ of anders bewegen maar ook door een ‘degeneratief/versleten’ gewricht, ook wel heupartrose genoemd. Je kunt pijn diep in de lies voelen, aan de voorkant van het been, rondom de billen of aan de zijkant van je been. Slijmbeurzen, spieren, pezen, kraakbeen of aanhechtingspunten kunnen pijn veroorzaken. We helpen je graag bij het ontdekken van de oorzaak en het vinden van de beste behandeling. Je kunt voor veelvoorkomende aandoeningen onderaan deze pagina kijken.

Heupklachten-vanPanhuis

Voorkomende aandoeningen

Andere benamingen; (gewrichts) slijtage, heupslijtage

Bij artrose wordt het kraakbeen in een gewricht dunner. Slijtage is een natuurlijk ouderdomsproces, hier ontkom je niet aan. Niet iedereen met slijtage krijgt last van artrose, maar als je er last van hebt kan het erg vervelend zijn. Artrose komt vaker voor bij mensen boven de 50 jaar, echter kunnen ook jongere mensen er last van krijgen. Soms door eerdere operaties, zwaar lichamelijk werk, erfelijke aanleg of aandoeningen.

De beste behandeling bij artrose is vaak het opbouwen van de belastbaarheid, de heup weerbaarder maken voor wat deze allemaal moet kunnen. Zo kun je meestal de klachten weer onder controle krijgen. Soms is een operatie nodig. Zowel voor als na een operatie als bijvoorbeeld een heupprothese kun je bij ons behandeld worden.

• Pijn in de lies
  • Startstijfheid/opstartproblemen na een periode van weinig bewegen, bijvoorbeeld bij het opstaan
  • Beperking van beweging

Andere benamingen: spierscheur, spierverrekking.

Een spier verrekking of scheur is vaak het gevolg van een acute of een langdurige overbelasting van een of meerdere spieren. Dit kan overal voorkomen, we zien het het vaakst in de lies, maar ook aan de voorkant van de heup of in de bil. Dit kan bijvoorbeeld komen na het schieten van een bal, een sprint trekken, uitglijden of je verstappen.

Voor het snelste herstel is het belangrijk direct aan de gang te gaan met de blessure. Ook in de eerste dagen na een spierblessure kun je al beginnen met oefenen! Dit zorgt voor een snellere hervatting van je dagelijkse bezigheden of sport. Door geregeld te oefenen kun je de spier optimaal belasten waardoor deze het snelste hersteld.

Klachten die je hierbij vaak hebt zijn/je hebt last van:

• Pijn bij aanraking van de spier
  • Pijn bij aanspanning van de spier
  • Pijn bij het rekken van de spier
  • Moeite met specifieke bewegingen

Andere benamingen: greator trochantor pain syndrome (GTPS), bursitis trochanterica, slijmbeursontsteking heup, tendinose van de heupabductoren

Aan de zijkant van je bovenbeen heb je een grote voelbare botknobbel, dit noemen we de trochantor major. Veel verschillende structuren (waaronder maar liefst 5 spieren) hechten op deze plaats aan of lopen er overheen. Bij een irritatie van een van deze structuren; bijvoorbeeld pezen, slijmbeurzen of spieren, kan je pijn aan buitenkant van je bovenbeen krijgen. Dit kan erg vervelend zijn en pijnlijk zijn tijdens liggen op de zijde of bijvoorbeeld bij het trap (vaak af) lopen. We zien deze klacht vooral bij vrouwen van middelbare leeftijd. Echter komt het ook voor bij mannen, maar dan meestal bij jonge, veel sportende, mannen.

Gelukkig is het goed te behandelen. Door de aangedane structuren met verschillende tips rustig te laten worden en vervolgens belastbaarder te maken, komen veel mensen van de klachten af. Behandelmethoden die we kunnen inzetten zijn oefentherapie, (gefocusseerde) shockwave therapie, medical taping of dry needling.

Klachten die je hierbij vaak hebt zijn/je hebt last van:

• Kenmerkende pijn aan de buitenzijde van de heup
  • Pijn ’s nachts tijdens het liggen op de aangedane zijde
  • Gevoeligheid bij aanraking
  • Pijn bij langer zitten in diepe stoelen
  • Pijn bij het opstaan na lang te hebben gezeten
  • Pijn bij het (lang) staan op het been

Andere benamingen: femoro-acetabulaire impingment (FAI), heup inklemming

Impingement is een moeilijk woord voor inklemming. Bij de heup kan een inklemming ontstaan tussen de heupkop en kom en het kraakbeen of beenweefselring. Dit kan komen door een anatomische verandering van de vorm van de heupkop of -kom of bijvoorbeeld een scheur in het kraakbeen of de bindweefselring. Dit kan klachten geven diep in de lies, bil of de voorkant van het bovenbeen. We zien deze aandoening vaker bij jongere sporters tussen de 15–50 jaar, sporters op een hoger niveau en bij sporten waarbij en bij waarbij veel gedraaid wordt in de heup (voetbal, rugby, hockey, golf).

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de aandoening, de beste behandeling is nog niet geheel duidelijk. Zowel niet-operatief als operatief zijn de resultaten na een jaar redelijk gelijk. Gezien de voordelen en lagere (lange en korte termijn) risico’s van niet operatief behandelen is dit in eerste instantie de beste optie. De behandeling bestaat vaak uit het versterken, stabiliseren en bewegelijker maken van de gewrichten en spieren in en rondom de heup.

• Een beperkte bewegelijkheid/stijve heup
  • Pijn diep in de lies, soms ook in de bil of de voorkant van het bovenbeen
  • Pijn na (zware) activiteiten waarbij veel in de heup gedraaid is
  • Pijn bij dieper buigen en draaien van de heup

Wat kunnen wij doen?

Tijdens de eerste kennismaking willen we door middel van een gesprek het verhaal in kaart brengen. Op basis van deze informatie en het lichamelijk onderzoek stellen we een diagnose. Als we denken dat het nodig is, sturen we in overleg met jou en je huisarts je door voor mogelijk verder onderzoek; denk hierbij aan een foto of MRI-scan. Heel vaak is dit niet nodig. Middels een juiste diagnose, samen opgestelde realistische doelen en een bijbehorend behandelplan verbeteren de klachten vaak. We willen niet alleen de pijn van nu verhelpen of verlichten, maar vooral ook de oorzaak behandelen. Zo blijven in de toekomst je klachten ook weg! Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen, maak dan direct een afspraak.

Wat zijn de behandelmogelijkheden?

Op basis van de diagnose maken we samen een behandelplan op maat om naar jouw doelen toe te werken. Binnen onze praktijk hebben we veel mogelijkheden om je zo goed mogelijk te helpen. We zullen je informeren en adviseren over je klacht. Daarbij vormt oefentherapie vaak de basis voor het herstel na een blessure. Veel klachten ontstaan door langdurige overbelasting of door een acuut hoge belasting. In beide gevallen willen we de belastbaarheid rondom de knie opbouwen of onderhouden. Shockwave zetten we bij peesblessures vaak, naast de oefentherapie (met daarbij soms vliegwieltraining). Ook EPTE is bij langdurige peesklachten een optie. Benieuwd naar de mogelijkheden of wil je behandeld worden? Maak dan direct een afspraak.

Ons team staat voor u klaar!

Cor van Panhuis - Van Panhuis Fysiotherapie Aalten

Cor van Panhuis