Vliegwieltraining

Onze praktijk biedt sinds 2018 vliegwieltraining aan.

Vliegwieltraining, ook wel inertie training, kinetic training of in het Engels flywheel training genoemd, heeft een ander effect op de spieren dan ‘normale’ traditionele krachttraining met gewichten. Binnen onze praktijk is Bram Bulsink hierin gespecialiseerd.

Bij de meeste krachtapparatuur wordt gewerkt met een vaste weerstand, bijvoorbeeld een stang met 20 kilogram aan gewichten. De terugweg van de beweging is daarbij altijd makkelijker voor de spieren dan de heenweg. Bij bijvoorbeeld een squat / kniebuiging met 20 kg, kun je vaak nog wel naar beneden, maar is het een stuk moeilijker om weer omhoog te komen. Bij vliegwieltraining wordt deze terugweg (het zakken) extra benadrukt wat onder andere zorgt voor een groot trainingseffect. Deze zogeheten ‘excentrische’ of ‘negatieve’ overbelasting is met name een goede prikkel voor spier- en peesweefsel. Zeer effectief bij langdurige klachten van bijvoorbeeld de kniepees of achillespees, maar ook als hersteltraining na een blessure, ter preventie of prestatiebevordering.

Bij vliegwieltraining zijn de gewicht schijven vervangen door een vliegwiel, op een as gemonteerd. Via een koord zet je de schijf in beweging. Het werkt als een jojo, maar nu sta jij aan het eind van het koord en is het vliegwiel gefixeerd. Hoe harder je trekt, hoe harder het vliegwiel terugtrekt… en dat moet je tegenhouden! Kijk voor twee voorbeeldfilmpjes onderaan deze pagina.

De weerstand is dus wisselend, in tegenstelling tot de vaste weerstand van een gewichtsschijf. De eerder genoemde stang met 20 kg aan gewichten wordt niet zomaar 30 kg gedurende de squat! We meten niet de ‘kracht’ maar het ‘vermogen’ dat je levert. De energie die je erin stopt, krijg je terug… je traint exact op je eigen maximale niveau. Daardoor is het geschikt voor een zeer brede groep mensen, van jong tot oud! Met een alledaagse of een sport specifieke hulpvraag.

Door middel van een app kunnen we precies zien hoeveel vermogen, snelheid en kracht je geleverd hebt tijdens de oefening. Zo kunnen we naast trainen ook goed de voortgang in de gaten houden!

Voordelen van vliegwieltraining :

  • Grotere toename in spiermassa dan ‘normale’ krachttraining
  • Grotere toename in snelheid dan ‘normale’ krachttraining
  • Veelzijdig inzetbaar
    • In balansverbetering (bijv. voor valpreventie)
    • Sport-specifieke verbetering (bijv. sneller worden, hoger springen)
    • Peesversterking
  • Korte en intensieve training
  • Verbetering van coördinatie
  • Exacte, directe metingen van je prestatie

Spier-Pees specialist
Sinds 2018 is Van Panhuis Fysiotherapeuten erkend als spier-pees specialist. Wij hebben alles in huis om uw spier- en peesklachten zo goed mogelijk te behandelen. Hierbij moet u denken aan echografie, vliegwieltrainingshockwaveEPTE en een hoop ervaring!

 

Hieronder zijn twee filmpjes te zien waarbij de vliegwielpully en de vliegwielbox worden gebruikt

Maak kennis met onze vliegwiel specialist

Bram Bulsink