Rugklachten

Acht op de tien volwassenen heeft wel eens pijn in de rug. Met name pijn in de lage rug komt vaak voor. Deze klachten kunnen ontstaan door bijvoorbeeld overbelasting, een bepaalde houding of beweging, door stress of een combinatie van vele factoren. Het kan je beperken in je dagelijkse activiteiten of in je sport. De pijn kan soms uitstralen naar je bil of been, dit kan meerdere oorzaken hebben. Meestal verdwijnt de rugpijn vanzelf binnen een paar dagen of weken. Als de rugklachten blijven aanhouden of je bent onzeker over wat verstandig is, kun je gerust een afspraak bij ons maken.

Van Panhuis Fysiotherapie Aalten - Maak gerust een afspraak

Soorten rugklachten

De rug is een krachtig en bewegelijk geheel van wervels, tussenwervelschijven, banden, spieren en zenuwen. Deze structuren werken op een mooie manier samen en vormen zo een sterk, maar ook soepel geheel. Deze structuren kunnen helaas ook klachten geven. Je kunt een spier verrekken, overbelasten of er kan een breukje ontstaan na bijvoorbeeld een val. Ook andere factoren als stress, angst, druk of een tekort aan lichaamsbeweging kunnen bijdragen aan het hebben van pijn. Het is bij pijn in de rug is niet altijd duidelijk welke van deze structuren de oorzaak is. Gelukkig is dit vaak ook niet nodig om van je klachten af te komen. Benieuwd naar verschillende soorten rugklachten? Kijk voor veel voorkomende aandoeningen onderaan deze pagina.

Rugklachten-vanPanhuis

Voorkomende aandoeningen

Andere benamingen: ‘door de rug gaan’, lendenverschot

Deze rugpijn ontstaat vaak plotseling, bij een bepaalde beweging of houding, en geeft een stekende pijn in de onderrug, waardoor bewegen zeer pijnlijk kan zijn. Meestal is overbelasting (fysiek, mentaal of vaak in combinatie), een verkeerde houding of beweging de oorzaak.

Andere benamingen: ischiasneuralgie, sciatica, ischialgie, radiculaire pijn, lumbosacraal radiculair syndroom

Er zijn veel benamingen voor zenuw-gerelateerde klachten. Deze worden (soms ten onrechte) door elkaar gebruikt. Ze betekenen niet allemaal hetzelfde. De bijbehorende klachten kunnen dan ook verschillen. Zo kan een tussenwervelschijf gedeeltelijk tegen de zenuw drukken. Dit kan een scherpe pijn geven naar de bil of het been. Ook kun je gevoels- en krachtsverlies hebben in je been. De beenpijn bij een ischias kunnen verschillende oorzaken hebben. Gelukkig zijn beide klachten goed te behandelen en herstelt het vaak goed.

Andere benamingen: wervelcompressiefractuur, ingezakte wervel, wervelfractuur

Deze klacht komt met name voor bij vrouwen vanaf een jaar of 50. Omdat door osteoporose (botontkalking) een wervellichaam inzakt, ontstaat er pijn in bovenrug.

Andere benaming: gebroken wervel

Na bijvoorbeeld een val kan er een breukje ontstaan in één (of meerdere) van de wervels. Dit gebeurt vaker bij iemand die ouder is en botontkalking (osteoporose) heeft. De botten zijn hierdoor minder sterk. Vaak is er geen operatie nodig. Wel is het belangrijk om niet te snel weer zwaar te gaan belasten.

Andere benamingen: wervelkanaalvernauwing, kanaalstenose

Meestal voel je pijn in je bil of je been. Deze aandoening ontwikkelt zich langzaam en komt meestal voor bij oudere patiënten. Stenose is namelijk een vorm van artrose (slijtage). Bij stenose kan je pijn, maar soms ook andere klachten in een of allebei de benen hebben. Zoals bijvoorbeeld een gevoel van zwakte.

Wat kunnen wij doen?

Door middel van een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek kunnen we samen met jou de oorzaak van de rugklachten proberen te achterhalen. Afhankelijk hiervan, kiezen we voor een behandelvorm die voor jou, je doelen en klachten geschikt is. We stellen samen een behandelplan op naar je doelen toe te werken. Naast werken aan je doelen tijdens je klacht, proberen we ook rugklachten in de toekomst te voorkomen. Dit bijvoorbeeld door middel van (leefstijl) adviezen voor verandering in beweging in je dagelijks leven. Als we denken dat er ‘meer’ aan de hand is en we dit niet met fysiotherapie alleen kunnen verhelpen, schakelen we anderen in. Dit kan bijvoorbeeld een arts, psycholoog of de Rugpoli in Velp of Delden zijn. Hier hebben we een samenwerkingsverband mee. Dit gaat in overleg met je huisarts. Gelukkig is fysiotherapie vaak voldoende en is ‘extra’ hulp niet nodig. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen doen? Neem dan direct contact op.

Wat zijn de behandelmogelijkheden?

Vaak is dit combinatie van verschillende behandelvormen. Dit kunnen behandelingen op de behandelbank zijn maar ook behandelingen waarbij oefeningen centraal staan (oefentherapie). Dit kun je bij ons en vervolgens ook thuis uitvoeren. We werken soms met programma’s waarbij je thuis de oefeningen via video’s nog eens kunt bekijken. Naast oefentherapie zijn manuele therapie, McKenzie, dry needling en soms ontspanningstherapie behandelmogelijkheden die je verder kunnen helpen met je rugklachten.

Ons team staat voor u klaar!

Cor van Panhuis - Van Panhuis Fysiotherapie Aalten

Cor van Panhuis