Lage rugklachten

(Terugkerende) lage rugpijn wordt doorgaans ingedeeld in specifieke lage rugpijn en aspecifieke lage rugpijn. Bij aspecifieke lage rugpijn heeft de patiënt klachten waarvoor tot op heden nog geen specifieke oorzaak aan te tonen is. Wanneer we wel een structuur aan kunnen wijzen die de rugpijn veroorzaakt, spreken we van specifieke lage rugpijn. Soms kan dit op een ernstiger probleem in de rug wijzen. Het bekendste voorbeeld van specifieke acute lage rugpijn is een hernia.

Aspecifieke lage rugpijn

Aspecifieke lage rugpijn is de meest voorkomende vorm van lage rugpijn. De symptomen, ontstaanswijze en locatie van de klachten kunnen per patiënt sterk verschillen.

De duur van een periode van lage rugpijn wordt ingedeeld in acuut (0-6 weken), subacuut (7-12) en chronisch (langer dan 3 maanden). Wanneer er binnen een jaar meer dan twee periodes van lage rugpijn optreden noemen we de rugpijn recidiverend (terugkerende lage rugpijn).

De meest bekende vorm van lage rugpijn is acute lumbago, ook wel bekend als spit. Het gaat om acute lage rugpijn die plotseling ontstaat na een verkeerde beweging, langdurige ongemakkelijke houding of zelfs zonder enige aanleiding. De oorzaak van deze acute rugklachten moet worden gezocht in kleine scheurtjes van de tussenwervelschijf.

Er zijn verschillende verschijnselen van spit. De pijn in de onderrug staat op de voorgrond. Deze kan uitstralen naar de bilregio of de bovenbenen. De pijn kan verergeren door bepaalde houdingen en bewegingen. Activiteiten die de pijn uit kunnen lokken zijn tillen of het werken in een verkeerde werkhouding. Er kan sprake zijn van ochtend- en startstijfheid.

Bij aspecifieke acute lage rugpijn geldt het advies (gedoseerd) actief te blijven, door bijvoorbeeld regelmatig een stukje te wandelen en oefeningen voor uw rug te doen. Onze fysiotherapeuten kunnen u helpen door middel van het geven van adviezen en oefeningen. Normaal gesproken verdwijnen de klachten bij 80-90% van de mensen met lage rugpijn binnen vier tot zes weken.

Wanneer de klachten (en de beperkingen die dit met zich meebrengt) niet afnemen binnen drie weken, is er sprake van een afwijkend beloop. Het is dan verstandig contact op te nemen met uw huisarts of fysiotherapeut.
Onze fysiotherapeuten kunnen helpen uw klachten te verminderen door gebruik te maken van verschillende technieken zoals massage, mobilisaties, manuele triggerpointbehandeling, maar ook het geven van houdings-instructies, instructies tav werkhouding en oefeningen.

Hernia nuclei pulposi (HNP)

Bij een hernia nuclei pulposi (HNP) drukt een uitpuilende tussenwervelschijf op een zenuw waardoor deze bekneld raakt. Bij een zuivere hernia treedt de nucleus pulposus uit de tussenwervelschijf. Dit is een geleiachtige kern die zich door de vezelige buitenring van de tussenwervelschijf wringt.
Wanneer een zenuwwortel bekneld of geprikkeld raak op de plaats waar de zenuw het wervelkanaal uittreden, kan deze minder goed signalen doorgeven. Normaal gesproken zorgen de zenuwen ervoor dat de spieren aangestuurd worden en pijnsignalen worden doorgegeven.
Omdat bij een HNP de zenuwen die naar de benen lopen aangedaan zijn, veroorzaak dit naast rugpijn ook klachten in de benen.

De patiënt ervaart pijn in de onderrug welke veelal uitstraalt naar één been. Tevens kunnen er prikkelingen, gevoelsverlies of een doof of koud gevoel in het been ervaren worden. Doordat de zenuw minder goed signalen kan doorgeven ontstaat er mogelijk krachtsverlies of verstoorde reflexen.
De uitstralende pijn is vaak scherp van karakter en loopt door tot onder de knie tot over het onderbeen of zelfs naar de voet toe. De pijn in het been staat meestal op de voorgrond.

Op basis van het verhaal van de patiënt en het lichamelijk onderzoek wordt een inschatting van de klachten gemaakt.
Het natuurlijk beloop van een HNP is meestal gunstig wat betreft de beenklachten. Echter kunnen de lage rug klachten in wisselende mate blijven bestaan.

De fysiotherapeutische behandeling bestaat in de acute fase uit het geven van advies over hoe om te gaan met de klachten en het stimuleren van beweging. McKenzie therapie is een succesvolle therapie wat wordt toegepast binnen onze praktijk. Middels oefentherapie wordt geprobeerd de lage rug beweeglijk te houden en door middel van strekoefeningen wordt getracht om het verder uitpuilen van de tussenwervelschijf te voorkomen.
Vervolgens kan specifieke krachttraining van romp- en beenspieren in belangrijke mate voorkomen dat de klachten nogmaals op zullen treden.

Een operatie wordt alleen in ernstige gevallen overwogen. Klachten met hevige uitvalsverschijnselen is een relatieve reden om snel te opereren. Als een acute operatie niet noodzakelijk is, wordt meestal minstens zes weken gewacht om natuurlijk herstel een kans te geven.