Echografie

Echografie is beeldvormend onderzoek en wordt gebruikt als aanvulling op het fysiotherapeutisch onderzoek. Met echografie kunnen opnamen gemaakt worden van het houdings- en bewegingsapparaat: dit wil zeggen van de pezen, spieren, banden en slijmbeurzen. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van irritaties of scheuren in pezen of spieren, verkalkingen in pezen of een slijmbeursontsteking. Door echografisch onderzoek is het mogelijk de juiste diagnose te stellen en u de behandeling te geven die daarbij hoort.

Echografie maakt gebruik van ultrasone geluidsgolven die vanuit een applicator het lichaam in worden gestuurd en terugkaatsen. Dit vormt een 3D beeld van het gebied waar de pijn zich bevindt. Het echografie-onderzoek duurt maximaal een half uur. Het doet geen pijn en is niet schadelijk voor uw lichaam. Echografie geeft u en ons een duidelijk en objectief beeld over de ernst en locatie van de aandoening.

Echografie biedt de mogelijkheid zeer nauwkeurig te beoordelen. Tijdens echografie wordt vaak duidelijk wat en waarom de klachten veroorzaakt. Daarnaast is het van groot belang om echografie te doen vooraf aan een shockwave behandeling. Een shockwave behandeling is het meest effectief als deze op exact de juiste plaats wordt toegepast. Echografie bij EPTE behandeling maakt de therapie en werking ervan direct inzichtelijk in het aangedane weefsel.

De procedure van een echografisch onderzoek zijn afhankelijk van uw aanmelding of eventuele verwijzing. Indien u door uw huisarts specifiek voor echografie wordt verwezen zal er direct een echografie uitgevoerd worden. Mocht dit niet het geval zijn maar vindt uw therapeut een aanvullend echografisch onderzoek wel van belang, dan wordt hier hoogstwaarschijnlijk een vervolgafspraak voor ingepland. Een echografie zal ongeveer 30 minuten in beslag nemen. Indien u een aanvullende verzekering hebt zijn hier geen (extra) kosten aan verbonden.