Elleboog klachten

In de onderarm lopen veel spieren en vooral pezen waarmee de pols en vingers gestrekt en gebogen kunnen worden. De strekspieren/pezen zitten vast aan de buitenste elleboogknobbel, de buigspieren aan de binnenste elleboogknobbel. De buitenste elleboogknobbel is betrokken bij tenniselleboog, de binnenste bij de golferselleboog. Klachten aan de elleboog veelal twee oorzaken.

Pijn aan de buitenkant van de elleboog

Een tenniselleboog is een veelvoorkomende aandoening waarbij pijn aan de buitenkant van de elleboog optreedt. Soms straalt deze uit naar de onderarm, pols en hand.

De oorzaak wordt gevonden in het veelvuldig aanspannen van de onderarmspieren. Dit veroorzaakt langdurige trek op het peesweefsel en het botvlies. Meestal ligt het steeds herhalen van dezelfde polsbewegingen ten grondslag aan het ontstaan van de klachten. Denk aan schilderen, computerwerk, tuinieren, poetsen of het werken met een schroevendraaier.

De klachten ontstaan normaal gesproken geleidelijk maar kunnen ook acuut opspelen. Meestal is dan al langere tijd sprake van degeneratie van het peesweefsel, maar gaf dit vooralsnog geen klachten.

Klachten die ervaren worden bij een tenniselleboog zijn meestal pijn aan de buitenkant van de elleboog, ter hoogte van de buitenste elleboog knobbel. De pijn bij de elleboogknobbel treedt meestal op bij het maken van een krachtige vuist of herhaaldelijke bewegingen van de pols. De pijn kan uitstralen naar de onderarm, pols en hand en het volledig strekken van de elleboog is veelal pijnlijk. Daarnaast ervaart de patiënt vaak krachtsverlies.

Wacht niet te lang met hulp in te schakelen bij een tenniselleboog. De klachten kunnen een chronische vorm aannemen waardoor de klachten maanden tot jaren kunnen aanhouden.

Onze fysiotherapeuten kunnen door middel van mobilisatie of manipulatietechnieken de beweeglijkheid van de tennisarm verbeteren. Daarnaast zijn er verscheidene vormen van fysiotherapie om de tenniselleboog lokaal te behandelen, zoals bijvoorbeeld Shockwavetherapie of EPTE.
Het herstelproces kan ondersteund worden door middel van oefentherapie en aanwijzingen met betrekking tot uw activiteitenniveau kunnen zinvol zijn.

Pijn aan de binnenkant van de elleboog

Bij een golferselleboog is er pijn aan de binnenkant van het ellebooggewricht. De pijn kan uitstralen over de onderarm naar de hand. De klachten ontstaan vaak bij het klussen of het uitvoeren van huishoudelijke werkzaamheden.

Bij de golferselleboog is de spierspanning van de onderarm buigers verhoogt. Door de verhoogde spierspanning raken de peesaanhechtingen van deze spieren aan de binnenkant van de elleboog geïrriteerd, wat tot pijnklachten leidt.

De klachten in de elleboog ontstaan vaak geleidelijk. De golfarm kan zich ontwikkelen bij activiteiten waarbij men dagelijks frequent en langdurig de onderarmspieren moet aanspannen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het werken met gereedschap dat de hele dag vastgehouden moet worden en bij het golfen. Ook klimmers lopen een verhoogd risico.

Klachten die ervaren worden bij een golferselleboog is een stekende of zeurende pijn in de elleboog, ter hoogte van de binnenste elleboogknobbel. De pijn treedt meestal op bij het maken van een krachtige vuist of het onderhands tillen. Druk op de binnenzijde van de elleboog provoceert de klachten en de pijn kan uitstralen over de onderarm.

Behandeling en herstel:

Onze fysiotherapeuten kunnen door middel van mobilisatie of manipulatietechnieken de beweeglijkheid van de tennisarm verbeteren. Daarnaast zijn er verscheidene vormen van fysiotherapie om de golferselleboog lokaal te behandelen, zoals bijvoorbeeld Shockwavetherapie of EPTE.