Shockwave therapie

Shockwave therapie (ook wel ‘extracorporale shockwave therapie’ of ‘ESWT’ genoemd) is een behandeltechniek waarbij patiënten worden blootgesteld aan krachtige  ‘schokgolven’, die door middel van een behandelkop nauwkeurig gericht worden zodat ze op de gewenste locatie in het lichaam een mechanisch effect hebben. De therapeuten van Van Panhuis Fysiotherapeuten passen de methode toe voor het behandelen van klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat bijv. bij een tennisarm, verkalkingen van pezen in de schouder, chronische ontsteking van de achillespees en hielspoor.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat door shockwave therapie in het weefsel zeer lokaal een verhoogde homeostase ontstaat, bloed circulatie verbeterd en cellen worden aangezet tot de aanmaak van het groeihormoon. Het verminderd direct de pijn waardoor u beter gaat bewegen. Beter bewegen draagt weer bij aan een beter en natuurlijk herstel. Shockwave therapie bevordert het lichaamseigen herstelvermogen direct op de plek waar dat nodig is en zorgt voor desintegratie van verkalkingen in bijvoorbeeld schouderpezen.

Shockwave therapie is bij uitstek geschikt voor de behandeling van pezen, spieren en de overgang van spieren naar pezen. Het gaat vaak om chronische, hardnekkige en pijnlijke aandoeningen.

Veel voorkomende aandoeningen zijn:

Fascitis plantaris, ook wel hielspoor genoemd en schouderpeesirritaties, met of zonder verkalkingen, zijn voorbeelden van klachten die vaak met goed resultaat behandeld kunnen worden. Bij een fascitis plantaris kan bij 90% van de patiënten binnen enkele weken een goed resultaat worden bereikt.

Tijdens de eerste afspraak wordt een intake en onderzoek gedaan. In een groot aantal gevallen wordt aanvullend onderzoek gedaan door middel van echografie. Op deze manier kan het exacte pijngebied worden gelokaliseerd. Nadat de diagnose is gesteld en gebleken is dat shockwave therapie geïndiceerd is, wordt het behandelgebied blootgesteld aan korte shockwave impulsen. Gemiddeld zijn er 6 behandelingen nodig. Tussen 2 behandelingen in zit meestal een periode van ongeveer 7 tot 10 dagen.

Meer informatie over Shockwave therapie vindt u via de Nederlandse Vereniging voor Musculoskeletale Shockwave Therapie www.nvmst.nl of op www.shockwavenet.nl